Strona główna
Aktualnościbelka
Debiut PUTrain zwieńczony sukcesem
07.07.2019 | Niedziela

     Zespół PUTrain działający w ramach Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego Politechniki Poznańskiej, zrzeszający studentów Transportu oraz Mechaniki i Budowy Maszyn z Wydziału Inżynierii Transportu, wziął udział w VIII edycji międzynarodowego konkursu Railway Challenge 2019 organizowanym przez Institution of Mechanical Engineers w Stapleford w Wielkiej Brytanii.  Jest to coroczny konkurs otwarty dla studentów, praktykantów z instytutów akademickich, dysponentów kolejowych i dostawców, a także młodych pasjonatów kolei. Ma on na celu promowanie inżynierii kolejowej i zachęcenie studentów do rozwoju w tej branży. Wydarzenie to koordynowane jest przez wydział kolejowych instytucji i Stowarzyszenie Miłośników Kolei, wspierane przez sponsorów, takich jak zarząd bezpieczeństwa kolei RSSB i Young Rail Professionals, a także firmy Angel Trains i Beacon Rail Leasing oraz Network Rail.

     W dniach 27-30 czerwca studenci z Poznania, jako pierwsza drużyna z Polski, rywalizowali na torze w Stapleford w Wielkiej Brytanii wraz z trzynastoma zespołami z Anglii oraz Niemiec. Drużyna zaprojektowała oraz zbudowała lokomotywę w skali 1:5,5, która porusza się po torze o rozstawie szyn 10 i 1/4 cala. Poszczególne testy statyczne (poza torem) oraz dynamiczne (na torze) decydowały o dopuszczeniu lokomotywy do udziału w dalszych konkurencjach w konkursie.

     Zespół PUTrain zaliczył wszystkie kategorie, tj. posiadanie oznaczeń kontrolnych, kontrolę wodoszczelności, kontrolę dokumentacji i bezpieczeństwa, niezawodność zamontowanych elementów oraz przejazd pokazowy. Konkurencje na torze miały sprawdzić spokojność i komfort jazdy, odzysk energii w procesie hamowania, poziom emitowanego hałasu i zdolność trakcji. Nowością podczas tegorocznych zawodów było wyzwanie
"auto stop”.

     Oprócz konkurencji podczas jazdy lokomotywy, konkurs obejmuje nagrody za design, wprowadzone innowacje, prezentację biznesową, plakat techniczny czy wywiązywanie zestawów kołowych. Dodatkowo drużyny muszą przedstawić swój projekt, a także przekonać jury, że to właśnie pojazd przez nich zbudowany jest najlepszy, a ich oferta dla przemysłu kolejowego najkorzystniejsza.

     Dla zespołu PUTrain ważną kwestią podczas projektowania lokomotywy było wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz materiałów. Wózek o układzie Bo'Bo’ wykonany jest z konstrukcyjnych tworzyw sztucznych z wahaczowym prowadzeniem zestawów kołowych. I stopień usprężynowania realizowany jest przez resory piórowe wzmacniane włóknami węglowymi CFRP. Materiał ten należy do najtwardszych i najbardziej wytrzymałych, a jednocześnie najlżejszych materiałów konstrukcyjnych. Szkielet pudła wykonany został z modułowych profili aluminiowych, co pozwala znacznie zredukować masę całej konstrukcji. Wygląd lokomotywy inspirowany jest technologią „low-poly design”.

     Dzięki ciężkiej pracy, wspólnej pomocy i uporowi całego zespołu podczas przygotowań oraz całego konkursu, lokomotywa wyjechała na tor. Konkurując na torze, przejechała ona ponad 6 kilometrów z obciążeniem około 2 ton. Jest to ogromny sukces dla całej drużyny.

   Zrealizowanie projektu nie byłoby możliwe bez sponsorów. Główni sponsorzy to Fundacja Grupy PKP, firma SKF Polska S.A., ponadto swoje wsparcie finansowe i materiałowe okazały firmy Item, Rafako S.A., Tuplex Sp. z o.o., Makland, Symbol oraz MPK Poznań Sp. z o.o..

     W tym roku zespół PUTrain zdobył specjalną nagrodę za pomysłowość i elegancję w projektowaniu mechanicznym. Zwycięzcami Railway Challenge 2019 zostali studenci z FH Aachen University of Applied Sciences. Natomiast zeszłoroczny zwycięzca - Ricardo Rail zajął trzecie miejsce w konkursie, pokonany został przez zespół z Transport for London.

     Podczas tegorocznej edycji pojawił się również nowy projekt z Network Rail, łączący siły z byłym zwycięzcą - University of Birmingham. Inne zespoły dopuszczone do udziału w testach torowych to University of Huddersfield, University of Sheffield, University of Brunel, University of Warwick, Bombardier/ University of Derby oraz SNC Lavalin/Atkins.

 

 

 

 

 

do_gorydo góry
© Wydział Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej